måndag 9 februari 2009

Riga väntar

Sådär ja.
Nu har jag lagt ett mess hos en fotograf i Dalarna som jag tänkte anlita för ett telefonjobb. Vidare har jag lagt ett reportageförslag hos en familjetidning och skickat två idéer till en restidning.
Väntar på att fotografen ska höra av sig så jag kan skicka honom till Leksand.
Om en dryg vecka bär det av till Riga igen.
Min kusin har aldrig varit där och jag har lovat att visa honom det som en gång var Sveriges största stad.
Jag tänker ta med honom på en promenad till centralmarknaden. Därefter blir det en tur med spårvagn nummer tio. Den linjen visar det mesta av staden.
När vi är tillbaka i city blir det ett besök på Rigas äldsta hotell, Metropole och ett glas bubbel i baren.
Lunchen blir en budgetvariant på någon av det otal restauranger som finns inne på järnvägsstationen.
Några andra kompisar ska följa med. De stannar över natten på Hotel Latvija medan jag och kusin Peter tar båten hem.
Det ska bli kul att resa för nöjes skull i stället för att jobba. Jag nöjer mig nog med den lilla kameran den här gången.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror jag ska ta mig en tur till Riga faktiskt.. Är flyg elelr båt bäst?

LJ Media sa...

Det beror på vad du vill göra.
En kryssning blir billigast, men då får du bara sju timmar i Riga.
Air Baltic flyger lågpris från Arlanda, så om du hittar ett hyfsat billigt hotell så skulle jag föredra flyg och två nätter i Riga.
Från flygplatsen tar man lokalbuss till stan. Den kostar åtta kronor.
Från hamnen går man eller åker spårvagn. Se upp för taxichaffisarna. De kan luras en del.