söndag 1 februari 2009

Ingo

Trist att den gamle kämpen Ingo lämnat jordelivet.
Han körde balla bilar, bland annat en Excalibur. Den bilen såg jag senast hos Göran Karlsson, Ge-Kå ni vet. Ullaredaren alltså. Göran är ju tyvärr inte heller längre i livet. Men tillbaka till Ingo.
Den gubben var rätt så rapp i truten ska ni veta.
Jag har lusläst de dödsrunor som Aftonbladet hade, men de har missat en kul grej som Ingo hasplat ur sig i fordom.
När Ingo blev utslagen av Floyd i returmötet så var han ju rätt så groggy.
Dagen därpå ringde Sveriges Radio. Reportern frågade:
-Hur kändes det att vakna i morse och inte vara världsmästare?
Ingo kontrade blixtsnabbt:
-Dô, jag har vaknat många morgnar utan att vara världsmästare!
Någon gång när jag får lite extra kvalitetstid över ska jag försöka lista alla så kallade kändisar jag träffat förutom Ingo, men det lär ta en stund...
Ingo får nog också plats på den listan när jag tänker efter.

5 kommentarer:

Thomas Possling sa...

Excalibur är en ganska ball jänkare, byggd på GM-delar. Den som vill frossa i modellen kan bege sig till en bilhall utanför Borås - längs gamla vägen söderifrån (27?). Tror samhället heter Gånghester och firman ligger på vänstersidan. Senast jag var där (för drygt ett år sedan) hade de en fem-sex stycken.

LJ Media sa...

Kul tips.
Jag har haft det stora nöjet att köra en Excalibur. Min kompis Robban Aften har en sådan i sin samling. Jag har även kört en Stutz Blackhawk. Det var häftigt!

Pangbruden sa...

För mig är det nog så att So What! Han var världsmästare i boxning på 50 talet ..och ??? Vi har haft många stora världsmästare efter det..

Men jag kanske är för ung..:-)

LJ Media sa...

Jo, visst har vi haft flera stora världsmästare efter Ingo, men tungviktsboxning var på den tiden störst. Dessutom var Ingo en trevlig gubbe som helt saknade divalater. Till skillnad från en del nu levande världsmästare...

Thomas Possling sa...

Hörru Pangis. Ingo var mästare på 60-talet - samtidigt en stor profil och inspiratör för många under hela sin levnad. Att du var liten på den tiden är ingen anledning att säga "so what". Ingen av oss var född på 30-talet, vilket inte hindrar att man tar åt sig av historien. Adolf sköt sig 1945 i en bunker. Har vi unga då inget att lära av hans historia och illdåd? Världen har haft många statschefer efter honom ... Logiken kanske haltar och man kanske inte ska jämföra goda och onda människor. Av historien ska vi dock ta lärdom för att få perspektiv och kunna ta efter alla goda föredömen och se till att missdåd inte upprepas.