torsdag 19 februari 2009

SAAB-lar, eller?

Klassiska biltillverkaren SAAB står inför ett ganska rejält hot om nedläggning.
Den amerikanske ägaren, General Motors, som nu står med mössan i hand hos den amerikanska regeringen och tigger pengar har fräckheten att kräva stålar från de svenska skattebetalarna om SAAB ska få en chans att överleva.
Glöm då inte att när Chrysler ville låna pengar av de federala myndigheterna over there var både GM och Ford emot. De protesterade vilt. Chrysler fick dock sitt lån, fick ett stålbad under ledning av den legendariske bildirektören Lee Iaccocca och räddade företaget från konkurs. Dessutom betalade Chrysler tillbaka lånet till de amerikanska skattebetalarna. Plus ränta!
Att ens tro att GM:s krav för att rädda SAAB skulle gagna svenska intressen är rent nonsens. Svensk bilindustri står för 4,7 procent av den totala tillverkningsindustrin i Sverige. Volvo är betydligt större, så att pumpa in svenska pengar i SAAB är ungefär som att hälla en burk Ramlösa i Niagarafallen. Lite gödsel till jänkarna som inte kommer till någon nytta i Sverige.
Glöm inte att vi har en industri som är världsledande. Nämligen det svenska stålet.
När SAAB:s lokaler töms på pressningsverktyg och monteringslinor kan de fyllas med annat. Trollhätteborna kan se fram mot att få tillverka kullager och annat som ger stål(ar) i stället.
Men regeringen måste snabbt se över det svenska skattesystemet så de stora industrierna blir kvar i Sverige och värnar om svenska arbetstillfällen.
För svenskar är både duktiga och arbetsamma. Så det så!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jäpp!

Flunkbuster sa...

Exakt så är det, bra skrivet LJ!

LJ Media sa...

Man tackar och rodnar för berömmet.