tisdag 31 mars 2009

Aprilskämt

I morgon får man se upp med aprilskämten.
Hoppas att få se en rapport på de bloggar jag följer om lokala lustigheter.
Jag minns en första april som var rätt ball, där jag och Svullo lurade varandra, men vi båda fick sista skrattet.
Jag hade varit på konferens ute på Djurö och skulle köra hem.
Mobiltelefonen blinkade. Det här var på den tiden mobiltelefonen satt fastmonterad i bilen, liksom. Nåväl, jag ringde mobilsvaret och hörde då Micke Dubois stämma:
-Tja Lasse. Lokaltidningen vill träffa oss för att ta en bild och snacka hockey med oss klockan fem. Vi ses där.
Jag svalde betet stenhårt. Jag var ju ordförande i supporterklubben, så det var inte helt otroligt. Däremot insåg jag att jag inte skulle hinna dit i tid.
Ringde därför upp tidningen och fick veta att jag var grundlurad.
-Har du tänkt på vad det är för dag idag? Jag kände mig jättebortgjord. Nu skulle jag hämnas!
Lyfte luren och ringde Micke. Hans telefonsvarare gick igång efter några signaler. Han var ju inte hemma. Han var ju hos lokaltidningen och väntade på mig:-)
Jag försökte låta upprörd och flåsade in:
-Jag sitter i köerna i Årsta. Snuten har stängt av hela området därför att några terrorister tagit Carl Bildt som gisslan och nu sitter de i Arla-huset!
Väl hemma kommer grannarna fram och asgarvar. Micke hade svalt betet totalt och sprungit ut på tomten för att kungöra den stora nyheten.
Senare på kvällen träffades vi hemma hos Micke för att kolla hockey på tv.
Tv-sportens aprilskämt kom efter matchen. När matchen var över såg tv-tittarna hur ismaskinen kom in och reporten förklarade att matchen skulle spelas om på grund av en protest från det förlorande laget, men att tv inte kunde visa den.
Dagen därpå tog vi en fika i min trädgård. Då kom Lillen, en annan granne, förbi.
Lillen började med att idiotförklara mig och Micke för att vi gått på så pass enkla aprilskämt. Själv hade han minsann inte gått på ett enda, så det så!
När Lillen hånat oss färdigt avslöjade han sig själv:
-Förresten, hur gick det i matchen igår? Alltså den som spelades om?
Micke och jag började asgarva direkt. Inte gått på några aprilskämt var det visst:-)

Inga kommentarer: