söndag 22 mars 2009

Stroganoff, strul och stadsbesök

Har väl varit lite dålig på att blogga på sistone, men ni som följer den vet ju att jag varit på Sveriges framsida några dagar.
Här kommer dock ett låååångt inlägg:-)
Göteborg var trevligt och förmodligen kan det ge en del nya jobb och infallsvinklar.
Fick dock veta att Bonniers väntar på det knäck de beställde av mig så fort som möjligt. Det ska publiceras i augusti och redan nu syr de ihop juninumret!
Ägnade delar av denna söndag åt att rodda bilder. Sen är det "bara" faktarutorna kvar.
Struligt har det också varit.
SJ AB lyckades med att pricka in sin 20 minuter långa försening så exakt att jag missade två anslutande pendeltåg. När jag äntligen steg av såg jag det tåg jag skulle vidare med rulla in på en annan plattform. Pendeltågen går varje kvart dagtid, men givetvis inföll övergången till halvtimmestrafik just då jag skulle åka. Tack vare SJ, det betyder väl Sen Jämt, blev jag 45 minuter sen till min fredagsträff med grabbarna.
Nästa strul var i dag när jag skulle visa min bil för en förhoppningsvis intresserad spekulant. Då jag inte använt bilen på någon månad (jag går hellre och vägrar biltullar) pluggade jag in batteriladdaren i går eftermiddag för att vara säker på att den skulle starta. När killen, en 20-åring med sin pappa i släptåg, anlände visade det sig att pluskontakten glidit av och att bilen givetvis var strömlös.
De gjorde en okulärbesiktning av kärran och bad mig ringa när den var körduglig. Hoppas att kunna ringa dem i morgon eftermiddag eller på tisdag.
Strul två hände något senare. Min trådlösa telefon till det fasta abbonemanget fick frispel och sa upp sig. Jag letade upp reservaren, en Siemens som jag fått av Telia som tack för lång och trogen tjänst som stamkund. Kröp på händer och knän för att installera tingesten. Nu är det bara att vänta tills i morgon innan jag använder den. Nya apparater ska ju laddas i minst 13 timmar innan de är okej.
Stroganoffen då?
Jo, igår tänkte jag njuta en saftig entrecôte med kroketter, stekta champinjoner och bearnaisesås vilket jag också gjorde. Smaksensationen var inte riktigt vad jag väntat mig, så jag bestämde mig för att köra en enkel pasta med köttfärssås i dag.
Nere på ICA ändrade jag mig och köpte falukorv, tomatpuré, mjölk och en stor gul lök i stället. Kryddade vilt med svartpeppar och en örtblandning med bland annat vitlök. Kokade ris till. Gott blev det och jag har kvar så jag kan köra en portion i mikron i morgon.
Nu kommer vi till stadsbesöket.
Jag lunchade med några från ett av Östersjörederierna i torsdags. Jag hade några frågor som de inte kunde besvara på en gång. Gjorde då upp med Tapani som han heter, att jag skulle ringa honom på mobilen dagen därpå och att vi skulle försöka stråla samman på mässan.
Ringde honom under förmiddagen och fick då veta att han redan var på väg norrut.
-Ring mig på måndag så kan vi ses i Stockholm. Jag bjuder på lunch, sa han.
Undrar just varför vi inte kunde ta mina frågor på telefon, men han kanske har en del annat i kikaren. I nuläget får det vara värt att ta en tripp till stan för att checka läget. Vem vet, rederiet kanske behöver några texter eller bilder till sin kommande katalog?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Pust..jag orkade i allfall läsa.. Mycket oturskit men tack o lov för Falukorven säger jag:-)

LJ Media sa...

Den smakade himmelskt!