onsdag 25 mars 2009

Avundsjuka - En ful egenskap

Jag har en kompis som efter många års hårt arbete som smed pajat ryggen och är därför förtidspensionerad.
Han har alltid gillat off road-körning med specialbyggda Jeepar och gör det fortfarande. Han får dock anpassa sina byggen så att han kan använda dem trots ryggproblemen. Vi snackar specialstolar, bra fjädring och en del annat.
För ett par år sedan skrev jag ett reportage om hans senaste bygge i tidningen 4 Wheel Drive som blev ganska uppskattat. Han hade fått en hel del hjälp från sina vänner att bygga den, då han inte är lika rörlig som förr.
För några månader sedan fick han ett brev från Försäkringskassan som ifrågasatte hans ryggskada. Anledningen var att någon anonym person skickat in en kopia på artikeln med ett följebrev om "han kunde antas vara sjuk då han tydligen klarar av att köra bil i skogen".
Givetvis bemötte han Försäkringskassans påståenden i ett brev som jag hjälpte honom att formulera. I dag tittade han förbi och visade mig nya dokument.
Någon hade snokat runt på nätet och hittat massor av inlägg från honom på olika chattsajter där han emellanåt gjort sig lite ballare än han är. Jag menar, vem går ut på nätet och berättar att man är sjukpensionär? Inte han i varje fall.
Detta ansåg Försäkringskassan vara tillräckliga bevis för att ifrågasätta hans sjukpension. Givetvis ska de få ett svar, där han bemöter varje påstående.
Men hur friskt är det att en handläggare på Försäkringskassan sitter och surfar på sajter som han förmodligen inte kan ett dyft om? Eller ännu värre - Kan det vara den anonyme avundsjuka personen som "hjälpt till".
Den personen borde verkligen skaffa ett eget liv i stället för att sabotera för andra!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men så fult gjort! Dock inte helt ovanligt - kommer du ihåg för x antal år sen när det visade sig att Försäkringskassan (eller var det försäkringsbolag) smygfilmade vissa personer? Jag minns så väl en kvinna som hade fibromyalgi. Hästar var hennes liv, och ibland dristade hon sig till att arbeta lite i stallet. Hon visste att hon skulle få mer värk ett bra tag efter varje arbetsinsats, men tog den smällen. Vid ett av dessa tillfällen filmades hon, och hennes sjukdom ifrågasattes. Tror du inte att det kan vara så att de försöker få sjukpensionärerna att dö av tristess och därmed spara lite slantar?!

LJ Media sa...

En numera avliden kompis - gammal STJ-medlem och allt - jobbade som försäkringsdetektiv i Los Angeles under 1960-talet. Hans storys skulle man kunna skriva en debattbok om!
Gissa om försäkringssnokarna i USA jobbar med okonventionella metoder.
Men jag tycker synd om min sjukpensionerade polare som inte är så bra på att uttrycka sig i skrift. Sådana människor drabbas ju dubbelt när byråkraterna slår till.
Ska du med på Bindefelt-partyt? Jag anmälde mig trots risk för jetlag.

Thomas Possling sa...

Det kanske är på plats att utfärda en varning för vådan av att läsa 4 Wheel Drive?

LJ Media sa...

Eller vådan att synas i tidningen:-)
Men då skulle ju jag få hitta på något annat att syssla med, så det är nog ingen bra idé.

Anonym sa...

Det är ju helt absurt! Nog måste de väl ha andra arbetsuppgifter som kan prioriteras högre än såndana här saker!

Så de menar att sjukpensionärer skall sitta hemma i köket och hoppas att någon ska komma och hälsa på dem?

Vilket vansinne!

LJ Media sa...

En weirdo's bekännelser.
Visst är det så.
Den kungliga svenska avundsjukan är bara för mycket ibland.