onsdag 11 mars 2009

Taxi

Har landat hemma igen efter Marockosvängen.
Har även skrivit knäcket om övernattningsmöjligheter på Arlanda, jagat lite info om Marockanska biltillverkare och en del annat jox, så nu börjar stressen lägga sig.
Marockanerna ska köra sitt första internationella bilrace, WTCC, i maj och håller därför på att bygga en racerbana.
Jag kände att jag ville göra ett knäck om banan, men då vår grupp var lite väl tilltagen så fanns det inte särskilt mycket tid för egna utflykter.
Jag hoppade av gruppen när de flesta skulle shoppa i medinan och bad hotellreceptionisten att ringa en taxi samt förklara för chaffisen att han skulle köra mig till racerbanan och vänta medan jag plåtade och därefter köra mig tillbaks till hotellet.
Receptionisten glodde häpet på mig och förklarade att jag kunde gå till banan.
"Ta till höger utanför entrén och sedan första höger. Du är framme på fem minuter" sa han.
Jag gick. Och gick. Efter 20 minuters promenad hade jag ännu inte nått avtagsvägen. Efter nästan en halvtimme kom en väg till höger. den ledde in mot Marrakechs centrum. Jag knallade vidare.
Det började skymma så jag insåg att taxi var det enda som gällde om jag skulle hinna få mina bilder innan det blev nermörkt.
Som på beställning kom en taxi rullande. En liten Fiat Uno visserligen, men vad som helst dög vid det tillfället.
Jag hoppade in och sa åt chaffisen att köra till racerbanan och därefter köra till mitt hotell som ligger omkring tre kilometer från den plats han plockade upp mig. Chaffisen nickade och började köra. Med avstängd taxameter. Jag beordrade honom att slå på taxametern flera gånger men killen låtsades inte förstå. Jag sa åt killen att om han inte slog på taxametern så skulle jag ta en annan taxi.
Killen menade då att han körde med fasta priser. För hundra Dirham (110 SEK) skulle han uppfylla mina önskemål. Okej då, bara jag får mina bilder, tänkte jag.
Ganska snart började jag ana oråd. Vi irrade omkring överallt. Chaffisen stannade då och då och pratade med sina kollegor. Ingen verkade hitta till racerbanan. När sedan mörkret fallit förklarade jag att det var kört med bilderna och att jag därför ville att han körde till hotellet.
Killen vände bilen och körde. Till fel hotell!
Men där kunde i alla fall bellboyen förklara var mitt hotell låg.
När vi stannat (vid rätt hotell) skällde jag ut chaffisen. Jag menade att han, på grund av sin inkompetens schabblat bort mitt jobb och att jag absolut inte tänkte ge honom några 100 Dirham. "Du får nöja dig med 20", sa jag och chaffisen nickade skräckslaget inför den rasande vikingen:-)
20 dirham är nog billigt för en taxiresa som varade i en dryg halvtimme, men med facit i hand skulle jag nog stannat och slöat på hotellet i stället...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan säkert tjäna en slant på den storyn... ;-)

LJ Media sa...

Hmmm...
Man får hoppas det. Mer än 20 Dirham i så fall:-)