onsdag 25 mars 2009

Det svarta spelet

Är en bok skriven av förre skvallerjournalisten Daniel Nyhlén.
Daniel var med på releasepartyt för Faddeboken och berättade då att han hade en liknande bok på gång.
Fadde fick ett exemplar när boken släpptes och han lovade att den skulle vandra vidare till mig när han läst den. Så blev det inte, på grund av glömska från Faddes sida.
Lånade den i stället på biblioteket och sträckläste den.
Daniel har fått till en bra story. De detaljer som Faddes och mina jurister strök i vår bok har Daniel kunnat ha med i sin, då boken är skriven som fiktion.
Det svarta spelet avslöjar allt bakom kulisserna vid Stureplan. Huvudpersonen, som kunde vara Daniel själv, även om jag vet att det rör sig om flera journalister som bakats ihop till en enda, blir först på plats när en stekare mördas utanför sin lägenhet på grund av för mycket kontakt med knarkmaffian.
Journalisten börjar forska i ämnet och kommer långt in i kretsarna kring det vackra folket som inte är så vackra på sina privata kokainfester.
Jag ska inte avslöja för mycket, men boken är klart läsvärd. Det är inte ofta jag vill läsa om en bok jag redan läst, men Det svarta spelet har den ovanliga egenskapen att jag vill ha en repris.
I dag kom det ett paket med posten som innehöll ett exemplar av boken.
Jag ringde Fadde och tackade för att han skickat den, men han förnekade att det var han. Då finns det ju bara en annan person som kan ha varit så vänlig. Tack Daniel!

4 kommentarer:

Thomas Possling sa...

Det där med att läsa om böcker känner jag igen. Senast var det Operation Olümpia.

LJ Media sa...

Kul att du gillade min första bok. Men har du inte fått ett ex av Scoopet?
Den med kommunistrött omslag...

Thomas Possling sa...

Jo, men den har jag inte läst om.

LJ Media sa...

Okej. Där ser man hur olika man kan tycka. Själv är jag mer förtjust i Scoopet på grund av den nutidshistoria den skildrar. I höst är det 20 år sedan Berlinmurens fall.