torsdag 8 april 2010

En dag jag sent ska glömma

Fick besök av vännen Roger i dag.
Efter en fika tog jag hissen ner till toan och gjorde toalett.
Därefter fyllde jag mina dunkar med friskt vatten innan vi åkte hem till honom.
Roger och hans väna hustru bjöd på en tidig middag. Vi skulle äta rester hette det.
Resterna betod av lax. Både gravad och rökt. Till det åt vi dillstuvad potatis. Wow! Vilket käk en helt vanlig torsdag. Eller vanlig torsdag? Det skulle hända en del.
Jag skulle till Tjeckiens ambassad för att kolla på konst och (förhoppningsvis) få något till livs samt träffa kolleger. Tog bussen till Liljeholmen och knallade ner i tunnelbanan. Då nåddes jag av beskedet att på grund av en olycka så hade man satt in ersättningsbussar mellan Zinkensdamm och Karlaplan. Jag skulle till Stadion, så jag steg vackert av vid Zinken och letade efter ersättningsbussen. Några "servicevärdar" upplyste om att de inte visste när bussen skulle komma. Det kunde ta en timme, det kunde ta två... Då ryckte jag på axlarna och tittade mot folksamlingen som väntade. Började gå mot Slussen. Jag ska inte trötta ut er med hela storyn, men efter att ha rest över så gott som hela stan var jag framme en och en halv timme senare än planerat. Tjeckerna bjöd på god öl, så det var ju inte helt bortkastat. Dessutom träffade jag frilanskollegan Johan Öberg och hans lika frilansande tjej Charlotta von Zweigberk och vi hade ett kul snack om olika grejor som händer i branschen.
Träffade även Uwe från Tyska Turistbyrån. Vi konstaterade att vi skulle träffas nästa söndag, i Mainz. Uwe föreslog en tysk öl på plats för att jämföra med den tjeckiska och jag nickade givetvis bifall:-)
Tog mig sedan hem i duggregnet. Då jag inte visste om tricken gick blev det en långpromenad genom Humlegården, buss till Hamngatan och promenad till Centralen innan jag tog tåget hem.
Väl hemma såg jag att någon tagit bort diskproppen ur diskhon. Jag satte dit den när stambytet började som en påminnelse om att jag inte hade något avlopp.
Greppade blandaren för att testa och till min glädje så forsade vattnet genom pipen!
Kollade sedan inne på toan. Ny toastol var monterad, men vattnet var inte kopplat, så man får stå ut med att duscha och gå på toa i källaren ett tag till.
Hoppas att någon vänlig själ kopplar in min diskmaskin i morgon så jag kan ägna mig åt att röja undan lite under helgen.
Men vattnet i köket var ett rejält lyft!
Nu kan jag hälla ut det vatten jag fyllde dunkarna med innan jag stack hemifrån.

Inga kommentarer: