torsdag 1 april 2010

Konjunktursvängning (kanske)

I månader har man kunnat läsa i tidningarna att konjunkturen har vänt, men för oss frilansare har man inte märkt någon skillnad. Det har bara blivit tuffare och tuffare.
På grund av att somliga större tidningar har slimmat verksamheten är konkurrensen större än någonsin och de jobb man kunde ta 15 000 kronor för innan raset får man nöja sig med 8 000 för nu. Illa, illa.
Men i dag hände något kul. Jag var hemma hos mor och far. Hade lånat duschen och blivit bjuden på fika med mackor till. Då ringer mobiltelefonen.
Chefredaktören för en relativt nystartad golftidning undrade om jag kunde fixa ett golfknäck från ett Medelhavsland jag avser att besöka i slutet av denna månad.
Givetvis tackade jag ja, även om deadline är samma dag som jag kommer hem och att pröjset var i lägsta laget.
Men det var ju positivt att han ringde. Jag har inte fått en spontanbeställning på över två år, så det kanske håller på att vända i alla fall!
Det firade jag med att köpa rostbiff och potatissallad som avnjöts på papptallrik.
Inte värsta superkäket, men utan vatten och avlopp får man ju anpassa sig och ta vara på guldkornen.
Glad påsk på er, alla bloggpolare.

Inga kommentarer: