lördag 24 april 2010

Mariefreds eldsjälar

Besökte Världsbokdagen i Mariefred i dag.
Hade vissa förhoppningar att min förläggare skulle fixa lite Fadde-böcker att sälja, men icke.
Vad hans totala tystnad beror på har jag inte en susning om. Mailade till och med Robert Aschberg, delägare i förlaget, i onsdags för att få lite koll på varför inget händer.
Robban svarade inte heller. Har förlaget konkat månne?
Nåväl, vännen Bitte hämtade vid Läggesta Station, trots sin feber och typ tio Alvedon i kroppen. Jag fick ett bord att sälja vid. Hade med mig ett gäng ex av Scoopet, min näst senaste bok.
Att sälja olästa böcker i konkurrens med folk som sålde begagnat för en tia styck var väl inte det smartaste. Men kul var det och trevligt sällskap hade jag. Nästan hela tiden. Kusin Peter med sambo dök upp och förärade mig en nästan ny trådlös telefon. Perfekt att ha som reservare om min nuvarande skulle paja. En dryg timme innan eventet var över började folk packa ihop. När jag stod ensam gav jag upp. Stoppade ner böckerna i ryggan och tog en sväng till korvmojen för en tunnbrödsrulle med räksallad. En delikatess jag sällan unnar mig.
Hjälpte sedan gänget att bära marknadsborden till förrådet innan Bitte skjutsade mig till Läggesta. Kände mig rätt så slut efter att ha haft ståplats i nästan fem timmar och därefter släpat marknadsbord, men jag håller mig envist vaken då flyget i morgon är kraftigt senarelagt.
Vi lyfter 23.25 och landar fyra timmar senare. Söndag förmiddags program är planerad för en golfrunda och eftermiddagen för en sightseeing. Jag kommer att föreslå sovmorgon, skippa sightseeingen och köra golfen på eftermiddagen i stället.
Inte för att jag golfar, men det kan ju bli balla bilder. Sidi bou Said har jag sett förut.
Nu lär det förmodligen inte bli så mycket bloggat på ett tag (om jag inte får fri wi-fi på hotellen) men vi hörs när jag är tillbaka i kalla Norden.
Men eldsjälarna i Mariefred fixade ett bra event, tycker jag, trots att jag är mer än lovligt trött just nu. Ska zzzzova länge i morgon. Vid 12.00 har fritidskommitén korvgrillning och kaffe i parken nedanför min boning. Det kan ju bli lagom som frukost...

Inga kommentarer: