onsdag 21 april 2010

Rent hus (eller åtminstone kök)

I dag har diskmaskinen gått varm.
Efter sex fyllda maskiner var allt husgeråd rent, även den glasskål som sprack i disken. Allt är på sin plats i köksskåpet samt i lådorna.
Glasskålen förpassades i glasigloon. Dessutom kastade jag en del metallsopor som hantverkarna lämnat, drog iväg plastförpackningar samt slängde returpapper.
Sen torkade jag fönsterbrädan, skrubbade kylskåpet på utsidan samt torkade golven i kök och badrum. Härnäst, när det nu blir, ska jag till IKEA för att köpa ett set plastbunkar, en ny måttsats, en tratt, en diskborste och en diskpropp. De grejorna har blivit för sunkiga under stambytet och måste bytas ut mot nya.
Medan diskmaskinen gjorde sitt jobb och jag fick en stund över i städjobbet ringde jag redaktörerna.
Gjorde upp om ett par reseknäck med en av dem. Den andre berättade att han hade köpstopp till augusti. Då brände jag en cd med bilder samt en text som jag hade skickat honom på spek.Jag omarbetade texten så att den skulle passa den förstnämnda redaktörens tidning. Kuvertet postas när jag drar iväg till mässan. Fick även ett mail med ett artigt nej från Bilsport på ett förslag jag lade i går. Den grejen bollade jag vidare och det ser ut som att jag kan göra det knäcket i en annan publikation.
Har jagat min bokförlägagre i flera veckor. Snubben har gått under jorden och svarar inte på mail eller i telefon.
På fredag ska jag stå i mitt, för mina egna pengar, hyrda marknadsstånd och sälja Faddeböcker, men jag har inga att sälja. Förläggaren går inte att få tag på.
Därför kommer jag att ta med den skvätt av min näst senaste bok, Scoopet och sälja den. Kanske till och med plocka lite begagnade böcker ur hyllan. Såna i tiokronorsklassen. Bättre än ingenting. Tågbiljetten är ju redan betald, så varför stanna hemma och förlora den investeringen på grund av en förläggare som håller sig undan...
I morgon blir det ett besök på mässan. Räknar med att träffa Börje Salming och snacka lite hockey över ett glas vin som han importerar. Han har alltid nya viner på gång så det ska bli spännande. Innan jag går in på mässområdet räknar jag med en kaffe på ett tidningsförlag jag jobbar med som har kontor alldeles intill.
Gällande bristen på Faddeböcker får jag nog ringa Robert Aschberg i morgon.
Han är ju delägare i förlaget. Man får hoppas att det ordnar sig.

Inga kommentarer: