måndag 19 april 2010

Inlägg 400 sedan start

Detta inlägg är nummer 400 sedan bloggen drogs igång den 10/10 2007. Då har jag inte räknat med resebloggen där det finns 45 inlägg sedan början av 2010.
När jag kollade upp startdatum genom att leta mig bakåt såg jag att min skitmobil bara är ett år gammal. Fick ut mobilen den 18/4 2009.
I dag har det hänt en hel del. Både bra och mindre bra.
Dagen började med att jag ringde stuntmannen Johan Thorén. Han har ett par skojiga fordon i garaget som jag tänker skriva om i minst två olika tidningar. Johan okejade mina idéer och så också den ena tidningen. Den andra vill dra mitt förslag på ett möte i nästa vecka. Okej då. Gör så. Vi hörs, avslutade jag samtalet.
Sen ringde jag runt för att kolla av gamla förslag hos andra tidningar utan att få tag i rätt folk. Men de ska inte tro att jag ger mig. Rätt som det är svarar de i telefonen och då blir det ja eller nej. Huvudsaken är ju att man får besked och kan gå vidare med nya grejor.
Sen var det dags att fixa lite med internetbanken. Skatt skulle betalas. Traktamente skulle tas ut och så skulle jag se till att föra över ett par lax till privatkontot som jag skulle ta ut på Bankomaten.
När jag checkade kontot såg jag att det fanns några lax mer än vad jag räknat med på privatkontot. Kollade upp varför och såg noteringen ARV på insättningen.
Vad i helsefyr! De enda två personer jag kan ärva är mina föräldrar och såvitt jag visste var de friska och krya. Något arv från dem är inget jag ser fram mot. Dessutom brukar man inte få ett arv utan en bouppteckning som tar ganska lång tid. Men jag hoppas att det tar lång tid innan det problemet blir aktuellt för min del. Jag vill gärna ha mamma och pappa i livet så länge som möjligt!
Det visade sig att ARV var en förkortning av ordet arvode. Ett styrelsearvode hade betalats ut utan min vetskap. Alltid kul med lite pengar man inte räknat med.
Tog en prommis till föräldrarna för en eftermiddagsfika. Lämnade deklarationen på vägen. Ringde även en redaktör som förklarade sig inte vara nöjd med mitt näst senaste alster. Jag bad honom maila vad som var fel så fixar jag till det. Nöjda uppdragsgivare är A och O.
Väl hemma hos päronen noterade jag att de var lika alerta som vanligt. Jag berättade historien om ARV, så vi fick ett gott gARV tillsammans:-)
På hemvägen ringde jag en redaktör som haft köpstopp ett tag. Han bad mig ringa i morgon förmiddag. Det kan vara ett gott tecken för framtida frilansjobb.
Väl hemma såg jag att diskmaskinen var inkopplad. Glatt gnolande torkade jag av dammet från popcornmaskinen och ställde in den i skåpet under diskbänken. Fortsatte med att stuva in plastkassar, tvättmedel, diskmedel och annat som ockuperat balkongen i snart tio veckor. Därefter fyllde jag diskmaskinen till bristningsgränsen, la in en disktablett och körde igång underverket.
Den. Funkade. Inte.
Maskinen gick runt, men det kom inget vatten. Provade att vrida på kranen som kopplats till disksystemet och startade på nytt. Ingen skillnad. Provade några gånger till med olika varianter. Inget resultat.
Senare på kvällen gick jag ut och åt på den lokala syltan Flott-Otto med några polare. En av dem, Tore, jobbar med hydraulik. Han är till och med ingenjör i ämnet. Jag beskrev problemet för honom och fick veta att det kunde bero på vad som helst. Gammal maskin som torkat ut, backventiler som slutat funka och så vidare.
Kollade även med Raffe som bor i vår förening och har diskmaskin. Hans maskin hade funkat efter stambytet, men den var ganska ny när han fick den inkopplad.
När jag kom hem drog jag fram maskinen och kände efter kopplingen i själva maskinen. När jag noterat att den satt på baksidan och var svåråtkomlig sköt jag tillbaka den nödvändiga tingesten och koncentrerade mig på kopplingen vid ettgreppsblandaren. Skruvade loss slangen och testade att det fanns vatten. Jodå, vattnet kom när jag vred på diskmaskinskranen. Tömde slangen på det vatten jag kunde få ut och gängade fast den igen. Med avstängd kran givetvis. Startade diskmaskinen och vred på vattnet efter tio sekunder. Då lät maskinen som i sin krafts dagar. Den funkade!
Ungefär efter halva detta långa inlägg stängde jag av maskinen och ställde luckan på torkläge. I morgon ska jag kolla om jag får använda överskåpet (dvs om elektrikerna är klara). I så fall kommer maskinen gå varm medan lägenheten blir mer och mer beboelig.
Nu är det dags för en total makeover!

Inga kommentarer: