tisdag 6 april 2010

Himmel och kaos

I går fick jag ett mail från en släkting till den ene av mina två God Man-uppdrag.
Hon bor i USA och jag har full förståelse att hon vill höra att släktingen har det bra.
Nåväl, vi växlade ett par mail. Sen var det bra med det.
I morse hade jag bokat tvättstugan. Medan de första maskinerna gick klev jag in i den gemensamma duschen i källaren och tog en rejäl dusch. Efter avslutad rakning gick jag tillbaka till tvättstugan och laddade en maskin med de kläder jag använt före duschen.
I stambytestider gäller det att ta till vara på alla möjligheter att hålla sig fräsch.
Ringde sedan på en annons jag hittade i DN under påskhelgen. En facktidning söker en ny redaktör och mellan raderna kunde man läsa att de helst vill ha en frilansare.
Just det konceptet passar mig perfekt. Uppdraget rör sig om knappt halvtid, så det finns i så fall tid över för mig att göra mina reseknäck och andra reportage som tar mig ut i världen.
Talade med den kontaktperson som angavs i annonsen. Jag har en känsla att vi fått en bra kontakt. Samtalet avslutades med att hon lovade att skicka en tidning så jag skulle kunna se hur de jobbar. Hon skulle även bifoga en befattningsbeskrivning samt en kopia på det ursprungliga manuset till annonsen, som blivit ganska kortad innan den kom i tryck.
Snackade sedan med redaktör Gösta på Check-In som bad mig återkomma i maj med mina reportageförslag. Check-in har dragit ner på produktionen, men jag sa åt honom att vara beredd när konjunkturen vänder. Resebranschen håller på att repa sig och så också restidningarna (förhoppningsvis).
Kollade därefter av med en annan redaktör om ett par knäck som blivit liggande. Jag föreslog att jag skulle fakturera minimalt för dem och sedan skriva en tilläggsfaktura om knäcken skulle dras större än vad jag fakturerat (vilket vi båda räknar med). Ganska schysst att fakturera femsiffrigt dagen efter påskhelgen:-)
Vidare så har jag roddat bilder till golfknäcket jag ska göra i Tunisien. Det gick också bra.
Kollade läget med det äldreboende mina två skyddslingar bor på om de behövde pengar eller annan hjälp, då jag kommer att vara på resande fot ganska mycket närmaste veckorna. Enligt den ansvariga på avdelningen hade båda två tillräckligt med cash för att klara sig, så jag slapp åka ut med påfyllning. Lovade att titta ut i början av maj och ta med pengar då om det skulle behövas.
När allt som stod på agendan var fixat knallade jag ner till centrum, dels för motionen, dels för att köpa billig fiskgratäng. Av gratängen blev det intet. Den var slut, trots att det är första dagen på kampanjen.
Uruselt jobbat, Vi Foodmarket!
När jag var på väg hemåt ringde mobilen. En i personalen på äldreboendet berättade att en av mina huvudmän (som de jag har hand om kallas byråkratiskt) eller HM som det förkortas, ramlat tre gånger på tre dagar och nu skadats så pass att det blev transport till sjukhus. Liraren på äldreboendet förklarade att jag borde åka till ortopeden och hälsa på. "Vi här ute har inte tid med sådant" sa hon.
Då ringde jag den Gode man jag efterträder och kollade vad som gäller i såna här lägen. Hon förklarade att sjukhuset brukar ha bra koll, så det är inte vanligt att den Gode mannen åker dit och hälsar på. Jag och min företrädare ska ha ett möte i morgon och då får man väl veta mer.
Därefter var det dags för styrelsemöte i vår bostadsrättsförening som tog ett par timmar i anspråk.
Sedan ringde en kompis till damen som ligger på sjukhus och hon var ganska på. Jag mailade brorsdottern i USA som givetvis hade tjugo frågor, så kvällen har varit innehållsrik.
Denna dag som började väldigt bra förvandlades till kaos en stund, men jag tror att det är lugnt ändå. Ska bli skönt med mötet i morgon då jag kan få räta ut en del frågetecken. Alltså, hur vanligt är det att en nytillträdd God man, som inte ens fått alla papper klara hamnar i en sådan här situation?
Men nog tror jag att denna HM klarar sig. Det är en överlevare av mått!

2 kommentarer:

Bitte sa...

Tapeten? ;-)

LJ Media sa...

Jo, jag håller på att peta lite med detta erbjudande. Är inte helt klar med att det blir min mission, men jag har iaf fixat fram en som klarar layout och PDF. Plitande och plåtande fixar jag själv, som du vet.
IOFS var detta inget jag ville ha ut till allmän beskådan, men jag får väl ge igen med den tidning jag sparat till den där mamman i Mariefred:-)