onsdag 10 september 2008

Compact living - En krönika som förhoppningsvis roar.

Compact Living börjar bli värsta innegrejen.
Kolla bara på IKEAS nya kampanj. Den som är ”uppåt väggarna”.
Det känns lite kul att denna stora världskoncern tycker att de kommit på någonting nytt.
Men hallå IKEA! Uppåt väggarna har existerat i många år. Jag minns att vissa kompisar spikade ihop sina loftsängar av spillvirke för att kunna få plats med ett skrivbord under slafen. Under studenttiden hade man inte råd med en massa onödiga kvadratmeter, liksom.
Att erbjuda möjligheter till sovplats och förvaring som inte tar onödigt utrymme har existerat i tio år. Då startade Robban sin firma Compact Living. Affärsidén visade sig hålla och idag erbjuder han alla tänkbara lösningar, helt efter kundens behov.
Robban är killen som skulle kunna fixa ett praktiskt boende i en telefonkiosk. För våra yngre läsare bör jag förklara vad en telefonkiosk var. Det var små kurar med plats för två, max tre personer och en telefonautomat. Man stoppade i en 25-öring (de finns inte heller numera), lyfte luren och petade numret på en sifferskiva. Sen var det bara att prata på tills en ton talade om att man hade 30 sekunder på sig att stoppa i en ny 25-öring.
I början levde vi i grottor. Man sov på en björnfäll och hade köket utomhus. Så lever Berberfolket i Tunisien även idag. De sover på vävda mattor därför att björn inte existerar där nere i kanten av Saharaöknen. Men grottorna är svåra att inreda uppåt väggarna. Därför skapar Berberfolket plats genom att ha flera grottor. Det sandiga berget är ganska lätt att urholka så de bygger rum för olika ändamål. Vissa berber har till och med tv!
Värsta innegrejen när jag skrev min förra krönika gällande compact living var gigantiska villor med massor av utrymme. Jag cruisade omkring i de kvarter där jag växte upp och förundrades över alla lyxvillor med en kvadratmeteryta på 250 plus.I dag står det till saluskyltar utanför ungefär hälften av dessa lyxkåkar. Är det månne någon som förköpt sig, eller…
Hoppas bara att dessa stackars människor slipper gå tillbaka till grottstadiet bara, men så illa ska det väl inte bli.Ett nytt koncept som kan funka läste jag om i Aftonbladet för lite sen.
Hela Sveriges snickare nummer ett, Ernst Kirchsteiger, har skapat en del produkter kring sitt namn. Smart kille som har skapat ett varumärke kring sitt namn. Han kommer att sälja gjutjärnsprodukter och bygga ett spa i Idre. Men den stora lilla grejen är hans nya hus som kommer att säljas i byggsats. Kåkarna blir på 15 kvadratmeter och monteras ihop på några timmar. Byggmaterialet är ultralätta lecablock. Alltså, köp en tomt, släng upp några Ernst-kåkar och ring Robban på Compact Living för inredningen. Då har du raskt och enkelt skapat en villapark där folk kan bo billigt. Gå ihop med några polare om tomten så har ni fixat ett boende som det räcker med att samla tomburkar ett par dagar i månaden för att klara kostnaden.Nu säger väl vän av ordning att sådant inte kan vara tillåtet. Mig veterligen kan man vara mantalsskriven i princip var som helst. Maskeradligans ledare, Mats Rimdahl är skriven i ett elskåp på Östermalm. I och för sig tror jag inte att han bor där…
En annan invändning är att loftsängar ska vara farliga. Varför då, undrar jag.
– Man kan ramla ur dem och slå sig, svarade min skeptiske sagesman.Okej, käre läsare. Handen på hjärtat. När ramlade du ur sängen senast? Jaså, du minns inte. Trodde väl det.Man ramlar inte ur loftsängar heller. De är dessutom anpassade efter ens eget behov och är klart skönare att slagga i. Luften känns lite ballare på ett par meters höjd. Men det kanske bara är en smaksak. Shit. Man börjar bli inspirerad. En ny slaf vore inte fel. Tror att jag ringer Robban och beställer en specialbyggd De Luxe-variant. Bred loftsäng med en teve vid fotändan, schysst stereo och ett kylskåp. Kontrollpanel lätt åtkomlig vid kudden. Det kan ju bli riktigt najs!Om du funderar på samma sak, tänk bara på att inte äta knäckebröd och chips däruppe!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Elskåp på Östermalm.. Det är verkligen vad jag kallar för compact living. :-)

Folkbokförd ska man vara där man har sin huvudsakliga dygnsvila... undantag om man sitter i fängelse, ev har dubbelt boeende pga av arbete. vi kommuner ska numera anmäla till folkbokföringen om vi "misstänker" att folk inte bor där dom uppger... Sverige är ju fullt av fuskare..hm

LJ Media sa...

Hehe. Det var raskt marscherat med snabb kommentar!
Jo, jag känner till den lagen lite ytligt.
En av kvällsbladens söndagsbilagor hade en artikel om Maskeradligan för lite sedan och hade talat med alla medlemmar. De flesta lever ett vanligt liv med familj, jobb etc, men denne Rimdahl fixar tydligen inte ett liv inom lagens råmärken. Men jag skrattade gott när jag läste att reportern åkt "hem" till honom!

Cat@compacthome.net sa...

Hej.
Hamnade på din blogg när jag letade efter fellows compactlivvare....

Gillar idén med byggmoduler. Låter som en möjlighet inför pensioneringen inom 20 år.
Jag är ny på bloggande men när jag flyttade in i en etta med mina två tonåringar + hund så vaknade mitt inrednings/utrednings/lösnings intresse igen. Jag gör om mina 1 rok till 4 rok... :-) När man flyttar från villa till compact living så krävs lite lösningar.
Så nu när jag själv startat blogga om min 1/4rok och lösningar så går dagarna med att jag letar efter andra som har liknande intresse och är kluriga. Letade själv efter någon bra sammanställning på svenska men icke sa nicke.

Jag finns på blogg.compacthome.net om du vill :-)
Vill gärna ha ideér och kommentarer från erfaret folk.

MVH
Katarina

LJ Media sa...

Hej Katarina.
Kul att du hittade hit.
Hoppas även att du får till ditt kompakta leverne på ett bekvämt sätt.
Jag fick lite problem att komma in på din blogg och är just nu superstresaad, men vi hörs säkert längre fram.
Mvh
Lasse J.