lördag 18 april 2009

Mer telefånerier

Fick min nya nalle idag.
Skulle bluetootha över telefonboken, men då min gamla lur var operatörslåst - till samma operatör som den jag har nu - så funkade det inte.
"Sätt i SIM-kortet", uppmanade min gamla telefon ilsket.
Jag petade i mitt Telia Kontantkort som jag använder för privat bruk. Då kontrade telefonen med "Sätt i rätt SIM-kort".
Allzå, jag förde över de nummer jag hade på SIM-kortet men trängde även ett behov av min gamla ringsignal. Testade de signaler som fanns på den nya, men de var inga höjdare. På grund av en hörselskada kan jag liksom inte uppfatta alla signaler, men det finns en som funkar och den tillät inte Telenor mig att komma åt på grund av Teliakortet.
Letade fram min ännu äldre lur och den gamla laddaren. Den första telefon där den signalen lagrats. Det handlar om en halvobscen kommentar som vrålades in av Micke Dubois en sen höstkväll på min balkong. Laddade upp museiföremålet och lyckades till slut bluetootha över signalen till hi-technallen. Jodå, det funkade och nu hör jag om någon ringer.
Resten av kvällen ägnades åt att växla SIM-kortet mellan förra mobilen och den nya för att manuellt checka kontakter som inte kommit med och att manuellt lägga in dem i telefonboken.
När jag kommer tillbaka från Kanada ska jag beställa ett extrakort. Hoppas att Telenor är serviceminded nog att bjuda på ett sådant, så man kan bluetootha även med en operatörslåst telefon.
Den inbyggda GPS:en funkade dock skapligt, så det blir nog bra i slutänden.

Inga kommentarer: