torsdag 9 april 2009

Underbara Umbala igen

Knallade ner till centrum för att kolla läget. Hade tagit fram en bit oxfilé ur frysen och tänkte att man skulle ha ett gott vin till, skärtorsdag och allt.
Till min glädje sprang jag på min gamla favorit Umbala. Äntligen som ordinarie i sortimentet! Jag greppade en box av det sydafrikanska vinet och betalade de 128 kronor som det kostar.
Knallade vidare upp till ICA. Ringde Jenny för att kolla om hon hade tid att ta en cigg. Hon jobbar just i den butiken.
Jodå, hon hade ett par minuter över så vi träffades på lastkajen, rökte och snackade lite. Hon tipsade om att de hade bra pris på rökt lax, så jag följde med henne in och tog ett paket. Sen impulsköpte jag ett kilo räkor för 45 spänn. Några färska champinjoner fick också följa med.
Snart ska ugnen igång så att kroketterna blir varma och frasiga. Oxfilén ligger sedan ett par timmar på skärbrädan för temperaturutjämningens skull. Jag har nyss putsat den fri från senor och ska snart tvätta och skiva champinjonerna.
I dag blir det en förrätt också. Jag tänker göra en laxros och kombinera den med räkor samt aioli. Aiolin blandade jag till för ett par timmar sedan och den verkar ha fått rätt skjuts!
Nä, nu måste jag dra igång ugnen. Bon appetit och glad påsk!

2 kommentarer:

Thomas Possling sa...

128 spänn för en hel box?

LJ Media sa...

Jajamän. Billigt och gott från Sydafrika.