onsdag 8 april 2009

Much charming aviation

Ibland drabbas man av överraskningar, både goda och dåliga.
Här kommer en god sådan!
Tog en tripp till Cypern i söndags morse. Fakirflygning med möte klockan 06.00.
Planet var försenat, så vi fick vänta vid gaten en stund, men vem kan klaga när flygbolaget dukade upp laxsnittar, champagne, juice och annat gott.
Som den gourmet (och nikotinist) jag är lät jag mig väl smaka mellan besöken i rökbåset som finns alldeles intill gate 22 på Arlandas terminal 5.
När planet anlänt, som för övrigt var inhyrt från Dubrovnik Airline, gick vi ombord utan några större förväntningar. Fick då veta att det svenska flygbolag som hyrt den Dubrovnikbaserade MD-83:an hade beställt ett par egna plan som inom kort kommer att sättas i trafik mellan Stockholm och Larnaca.
Bara grejen att ett nyetablerat svenskt flygbolag startar den allra första reguljära linjen som kör direkt mellan Stockholm och Cypern är ju en rejäl hit som borde vara en kioskvältare bland de flygrelaterade tidningarna. Inte nog med det. Bolagets ambition är att återinföra den service som fanns förr ombord.
När vi lyft kommer en trevlig flygvärdinna och serverar varm frukost. Jag smaskade i mig prinskorv, omelett, två sorters ost, juice, kaffe och kaka. Innan hon serverade den varma frukosten fick den som ville en flaska champagne. Även rött och vitt vin fanns för den som ville ha.
När påtåren serverades erbjöds man en avec. Ville man ha en drink gick det också an.
Med tanke på att prislappen för enkelbiljetten låg på 1 500 kronor får man säga att det var ett lyft.
-Vi vill inte nischa oss som ett lågprisbolag, däremot vill vi att våra passagerare ska kunna ta del av det som ingick förr när man köpt en biljett, sade bolagets talesman när jag ställde honom mot väggen.
Följdfrågan var självklar:
-Aha. Kommer ni bjuda på champagne och snittar vid gaten även i fortsättningen?
-Vi kommer att bjuda på förfriskningar vid gaten när vi kan. Om Luftfartsverket nekar oss är vi givetvis förhindrade, men när de ger oss klartecken kan våra passagerare räkna med att det finns något att stoppa i munnen även vid gaten.
Men hemresan då?
I och med att bolaget så här i början kör en tur i veckan till Larnaca och att det fanns en del folk som bara skulle ner och vända så hade bolaget ordnat en extraflight till Arlanda två dagar senare.
I Larnaca serverades det inga förfriskningar vid gaten, men den som har upplevt en flygning från Cypern inser det omöjliga i det fallet. Det finns inga öppna gater som vi är vana vid i norra Europa. Har man väl gått in så är man fast ända till Cobusen kommer för att skjutsa passagerarna till planet.
Men furneringen ombord var det inget fel på.
Flygbolaget hade bunkrat på Cypern, så måltiden inleddes med en sallad på tomat, gurka och fetaost. Därefter blev det kyckling, ristimbal och ratatouille följt av en smarrig chokladmousse, kaffe samt avec.
Allt serverades av flinka svenska flygvärdinnor med ett servicetänkande över det vanliga. Jag bad om en avec till kaffet redan när middagen serverades. När kaffet kom så hade jag inte fått min avec, så jag bad tjejen som hällde upp fikat om en cognac. "Jag måste servera kaffet nu, men plinga så får du snart din avec", sa hon.
Jag plingade, ni vet den där knappen som Stig-Helmer trodde var en juicedispenser, genast kommer tjejen jag varslat om mina önskemål med en cognac i näven och ursäktade sig för att hon glömt bort mig.
Hade jag varit i hennes kläder hade jag inte bett om ursäkt. Jag hade ju varslat när hon serverade middag och därefter hade hon säkert tusen andra grejor att tänka på.
Jag både tror och hoppas att detta ganska nya svenska flygbolag kommer att få en fin framtid. Du som vill veta lite mer kan gå upp i adressfältet, skriv in fly, därefter initialerna i detta inläggs rubrik, därefter en punkt och sedan se.
Tack Madde, Marianne, Robban och ni andra i luften för en ovanligt trevlig flight!

3 kommentarer:

Pangbruden sa...

Fyndigt namn..undrar om deras reklamlåt kommer att var YMCA..( FlyMCA) :-) Hur som helst..visst blir man glad åt lite service..emellanåt. alla vill inte sitta som raka spett i RyanAirs galonklädda stolar. Glad Påsk Lasse!

Mange sa...

Jo jag tackar jag, laxsnittar och champagne klockan 06 :-)

LJ Media sa...

Mnja Mange, planet var lite försenat från Arlanda, så snittar och skumpa serverades först strax efter 07.00.
Det där med YMCA var kul, Pangis!
Glad påsk till er alla!