lördag 19 april 2008

Hemma för tillfället

Kom hem vid 21-tiden och var ashungrig.
Mikrade en b-ig lasagne (alltså inte stor, men usel), åt den och startade datorn för att kolla mejl och jobba lite.
Mitt mejlprogram, Incredi Mail hade kraschat så jag fick inte igång det. Typiskt, då jag har en jobbmapp där som jag är i ett skriande behov av.
Nåväl, randade fyra notiser som vännen Tony ringde och beställde tidigare idag, roddade en bild via nätet och körde igång Outlook. Hämtade mina 96 mail som kommit på tre dagar, svarade på de som krävde åtgärd och skickade ytterligare några. Sen började jag felsöka i burken och har nu, mitt i natten hittat felet och fått i gång mitt kära Incredi Mail.
Resan till Litauen var så där...
När man trött som attan landat i Vilnius blev det transfer, kaffe samt lunch. Därefter väntade en tretimmars guidad tur till fots där vi besökte ett antal kyrkor och bönesalar.
Jag är inte särskilt kyrklig av mig. Dessutom hade jag varit i Vilnius två gånger innan detta besök och behövde inte några grundkurser om staden. Blev bara tröttare och tröttare. Hade sovit för lite natten före och kände mig allmänt illa till mods.
Fick dock en dryg halvtimmes vila i baren på Reval Hotel i Vilnius innan bussen tog oss vidare till Kaunas. En Irish Coffee gjorde sitt till för att man skulle vakna, men det blev en tupplur i bussen trots allt.
Efter check-in och middag bröt jag upp före mina svenska kolleger och dunade gott i slafen redan vid 23-tiden.
Dagen därpå hade vi det slags väder man kan titta på med öronen. Det regnade. Jag vågade knappt plocka bort objektivskyddet från kameran på grund av risken för droppar på gluggen.
Sen började kameran strula. Trots blixt körde den annars så smarta Nikon jag använder med alldeles för långa exponeringstider. Dessutom upptäckte jag att jag gjort nybörjarmisstaget nummer ett dagen före. Hade ställt in ISO-talet på 1 600 ASA för ett tag sedan och glömt att återställa till de 200 ASA som är bäst för publiceringsbara bilder. Kortslöt kameran genom att ta ut batteripacken i tio minuter och ställde om ISO till 200 ASA. Då blev bilderna mindre korniga...
På kvällen blev det party. Grand opening på ett nytt hotell.
Partyt slutade dock rätt så tidigt (och lika bra var väl det) så jag gick upp till rummet och löste ett korsord innan det var dags att koja.
Efter frukost dagen därpå gick jag ut och plåtade lite på gågatan intill. En av mina nya bekanta på resan (som kanske blir en ny uppdragsgivare, mina kvinnliga läsare kan kolla i tidningar som ges ut av ett förlag som börjar på Am och slutar på elia) shoppade loss i ett närliggande shoppingcenter och hon sa sig vara helnöjd med inköpen.
Själv köpte jag lite tobak innan vi drog tillbaka till Vilnius för att flyga hem.
Om tolv timmar ska jag träffa Fadde för intervju och sen bär det hem för att skriva ett kapitel till i boken. Sen måste jag försöka få till knäcket från Litauen. I varje fall grundstoryn. Samt skicka ett stressande mejl till snubben jag besökte i måndags som ska fixa fakta om sina bilar så jag kan skicka den texten till aktuellt förlag. Sen får jag inte glömma att ställa väckarklockan. Ska ju med ett morgonflyg söderut på söndag.
Jodå, jag känner att jag lever!

Inga kommentarer: