söndag 9 november 2008

Sågad

Läste nyss Expressens recensioner av Fadde-boken.
Jag var förberedd på att den skulle få ganska taskiga recensioner i och med att Fadde är en kontroversiell person, men att en snubbe som jobbar som nattchef på sporten på GT ska ge mig en överkryssad geting övergår mitt förstånd.
Han påstår att "ingen förtjänar en så tafflig spökskrivare".
Jag var uppmanad av vår förläggare att använda Faddes talspråk när jag skrev. Därför så gjorde jag det. Att sedan innehållet är en smula omarbetat av förlagets redaktör samt av min förläggare gillade varken jag eller Fadde, men vi ville sätta punkt för boken och gå vidare. Den närsynte sportkillen har ju inte en susning om detta, men han får ju tycka vad han vill. Han kanske hade druckit några gratis starköl för mycket i Scandinaviums pressrum innan han läste:-)
Han kanske inte heller gillade att det finns ett kapitel om hur man köper en journalist (vilket är klippt och klistrat av förlaget ur de handlingar som ansågs vara riskfyllda för eventuella förtalsrättegångar).
Tjejen som gav tre getingar tycker att boken är intressant, men fruktansvärt illa skriven. Om nu jag vore en så usel skribent som dessa två påstår, hur kommer det sig då att jag kunnat försörja mig på det skrivna ordet i flera decennier?
Men vad fan, jag bryr mig inte nämnvärt. Jag har mina uppdragsgivare och jag kommer att släppa fler böcker vad det lider. Men då ska jag inte använda Faddes talspråk.

3 kommentarer:

Pangbruden sa...

Dåliga recsensioner brukar ge bra försäljning.. du får trösta dig med det:-)

Thomas Possling sa...

Att trampa på ömma tår brukar straffa sig. Den närsynte kanske kände ngn som kände sig utsatt. När det gäller dina bokstäver finns det ju erkänt förträffliga stilister som har varit redo att punga ut stora pengar för rätten att publicera dessa.

LJ Media sa...

Hej båda. Tack för trevliga kommentarer. Vi ses och hörs!