måndag 11 augusti 2008

Ketchupeffekten

Det verkar som att alla löneslavar och redaktörer kommit tillbaka från semestern just i dag.
Satt uppe sent i natt och lirade poker på datorn.
Givetvis så väcks man av telefonen. En redaktör som jag jagat i veckor fanns i andra änden.
Vi gjorde ett par dealar. Deadline för den ena i nästa vecka.
Larvade mig ur slafen för att käka frukost och kanske vara lite produktiv.
Käkade, läste DN om bland annat ryssarnas invasion i Georgien.
Ryssar verkar ha som tradition att bara ta för sig. De förhandlar sällan och skramlar helst med sina vapen. Visste ni att det ryska språket inte har någon motsvarighet av ordet "köpa"?
Det närmaste man kommer är "skaffa" och det ser ut som ryssarna tänker skaffa lite nytt land igen. Suck, bygg en mur runt Ryssland och låt dem klara sig själva!
Nåväl, fortsatte med jobbet åt Bonniers. När jag nästan satt punkt plingade det till i mailboxen. Min bokförläggare hade skickat färdiglayoutat manus till Faddeboken. Dags för slutkorr.
Mailade Bonnierjobbet samt ett annat jobb jag gjort nyligen till farsgubben för korrektur så att jag skulle kunna ägna mig åt boken i stället.
Bilder till Bonniers fixar jag i morgon. Faan, Bonniers pröjsar femsiffrigt så jag vill inte slarva iväg jobbet. De är verkligen generösa hos Bonniers - men de har väl råd.
På sena eftermiddagen fick jag tag i en av alla tröga betalare. Detta var den sista av de fakturor som förföll till betalning i juli som jag jagat. Givetvis skyllde redaktören på semestertider. Hmm... Jag kan knappast skylla på semester om jag inte pröjsar skatt och hyror i tid.
Men vi avslutade samtalet som vänner. Pengarna betalades ut i dag och kommer om några dagar. Bankerna låter ju alltid degen fladdra i cyberrymden några dagar.
Jag lär dessutom få göra fler jobb åt den tidningen, så jag får väl ha lite överseende med strulet.
En annan uppdragsgivare hade fått ändan ur vagnen och skickat deg, så jag ägnade mig åt att sköta firman ett tag. Lite bokföring, tog ut några traktamenten som släpat efter och redovisade några kvitton.
Denna dag har verkligen genomsyrats av ketchupeffekten. Först kommer ingenting, sen kommer ingenting, sen kommer allting:-)
Tog en extra kopp kaffe som belöning. Åt några Peps mintkulor till.
Såg på vännen Thomas, en före detta favoritredaktör som numera sadlat om till den andra sidan, blogg att han emellanåt dricker kaffe på nymalda bönor, men att han inte unnar sig den lyxen varje dag. Det gör jag!
Som ensamboende blir malt kaffe rätt taskigt efter bara ett par dagar. Nymalt är alltid godast!
Nä, nu ska jag fortsätta att korra av bokfan.
Tjing!

Inga kommentarer: