onsdag 20 augusti 2008

Skäll och lite mer positiva grejor

Skrev bildtexter till Bonniers i går. Kom på att tre av de 17 bilder de använder inte kommer från min kamera. Mailade och påpekade att de bör ge rätt man cred för bilderna. Fick då ett rätt så surt mail tillbaka. "Sånt vill vi helst veta innan vi köper". Dessutom undrade de om det var bilder från en konkurrerande tidning eller om de kom från det företag jag (bland annat) skrev om.
Jag svarade med ett mail i samma sura ton att jag knappast skulle överlevt som frilans så pass länge om jag använt bilder från ett konkurrerande förlag. Avslutade med att be om ursäkt för mitt misstag, för visst är det ett misstag. Tänkte inte på det bara. Jag är ju skribent i grunden och tänker inte så mycket på fotot...
Ringde sedan den nya chefredaktören för en tidning jag egentligen slutat jobba för. Orsaken var att deras gamla chefredaktör är en strulig herre som tar mycket energi. Den nya redaktören var stressad på grund av pressläggning, men efter ett kort samtal och ett reportageförslag (Belgien så klart) ville han ha mina kontaktuppgifter. Det kan nog bli nåt, tror jag.
Ringde sen till Olle på en av Allers alla tidningar. Han ville att jag skulle ringa om en vecka för att boka tid för en lunch och brainstorming. Han hade redan nu vissa idéer om olika knäck jag ska göra för hans tidning och ville även att jag skulle tänka ut några nya förslag. "Vi måste lägga upp en taktik inför vintern" sa han innan vi avslutade samtalet. Verkar positivt. Det kan nog bli bra.
Kände sedan att jag behövde röra på mig. Ringde Anna som ville ta en tur. Hon höll fan i mig på att köra slut på mig! Vi gick nästan åtta kilometer i högt tempo. Hon hade preppat med en vattenflaska. Som tur är så känner jag Anna så jag hade en stor flaska med vatten i ryggan. Den behövdes. Efter vår power walking med Border Collien Zingo slitandes i kopplet gick vi hem till henne och nyttjade hennes espressomaskin. Anna är gift med min gamle polare Åke så jag fick en kul pratstund med honom. Vi snackade om att fixa en kräftskiva nästa helg. Hoppas att den blir av. I så fall lär jag plocka en persika samt en vindruva från deras träd och ranka.
Jag hade inte en susning om att man kan odla persikor i Sverige, men det kan man tydligen.

8 kommentarer:

Pangbruden sa...

Ibland är det skönt att arbeta kommunalt:-) Coop Forum hos mig har ingen sån maskin..hmm

Pangbruden sa...

Jo en sak.. Liege..och vägen dit var ljuvligt vacker.. påminde om vägen i Moseldalen..

LJ Media sa...

Moseldalen är läcker. Men Rhendalen är ochså tjusig. Dessutom ligger Rhendalen alldeles intill Aahr-dalen där tyskarna odlar sitt rödvin. Smaskens!

LJ Media sa...

Gällande kaffe så kör jag själv med kaffekvarn som jag maler bönor i och kör i en Bodumkanna. Det blir jättegott.

Anonym sa...

Jobbigt med sura och stressade redaktörer. Men jag, jag ska vara en SNÄLL en:-)

Anonym sa...

Har du förresten sett att jag - JAG! - finns på Ansiktsboken nu?

LJ Media sa...

Det ska bli kul att jobba för dig Bitte. Ska adda dig på Facebook nu direkt. Vi ses väl irl på onsdag?

Anonym sa...

Näpp, jag kommer inte till Åker. Har massor att sätta mig in i och att göra!