söndag 10 augusti 2008

Peps Mintkulor och fula favoritbrallor

Jag var ju som tidigare nämnts och fikade hos föräldrarna idag.
Bordet i farsans arbetsrum dignade av godis. De hade varit på Cloettas fabriksförsäljning i Ljungsbro och storhandlat andrasortering.
Plötsligt fick jag syn på en påse med ett kvarts kilo Peps Mintkulor. Ni vet, de där rosa, gröna coh vita dragerade kulorna med ett tunt chokladtäcke samt mint i mitten.
Alltså, jag ska inte käka godis, inte för ofta i varje fall, men denna påse fick mig att minnas många trevliga stunder från förr.
När jag pendlade till Söder (jobbade på ett skitigt tryckeri) köpte jag kvällstidningen och en påse Peps på hemvägen. En påse Peps fem dagar i veckan satte inga märkbara spår på min lekamen, men då var man ju tonåring...
Nåväl, fick med mig Peps-påsen hem. Hällde upp godiset i en skål. Det skulle jag inte ha gjort. Efter en smarrig middag satte jag i gång att glufsa Peps till kaffet. Lyckades behärska mig efter ett tag, men nu vet jag att det lär käkas Peps i några dagar.
Men who cares?
Mina fula favoritbrallor kommer jag aldrig visa mig i offentligt.
Det handlar om såna där vida spräckliga brallor som varenda body-builder hade på 1990-talet.
En kompis, Sveriges galnaste mångmiljonär, tillverkade dem i sina fabriker i Florida och sålde dem över hela världen. Han lade ner typ 1995 och flyttade hem till Sverige igen.
Jag fick tre par brallor för några år sedan. När det första paret blivit lite tunt i tyget kastade jag dem och gick på par nummer två. Nu är jag inne på det absolut sista paret. Höger ben är sprucket på baksidan hela vägen upp till rumpan och de är klart mogna för soprummet.
Men de är ju så sköna. Vill ha dem kvar!
Ringde den galne mångmiljonären och berättade att brallorna var slut. Skojade till det lite och sa att manlig som jag är så får jag väl laga dem.
Polaren tipsade om att man kunde tejpa ihop dem, men jag vet ett bättre sätt.
Nu tar jag fram häftapparaten. Nu ska det lagas byxor:-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Men Lasse - tänk om det fastnar en häftklammer i någon känslig kroppsdel?! Nä, skippa de skitfula brallorna, istället!
Apropå svulla godis: jag har i kväll ätit en hel del lösgodis samt en PIZZA!!!! I morgon blir det nya tag. Eller....?

LJ Media sa...

Bitte, min vän. Tack för omtanken, men givetvis tar jag av mig brallorna innan jag häftar ihop dem...
Pizza var det länge sen jag åt. Skulle vara najs att ta en Qattro Stagione eller så snart, men jag väntar till efter Belgienresan nu på torsdag.
I morrn ska jag skriva för den däringa Bonniertidningen och så hoppas jag att det hinns med en promenad. Får väl köpa hem en trist burk fiskbullar till middag:-)
Förexten, kul om vi kan ses hos Persåker. Det lär komma några halvkändisar. Har snackat med Peter L som basade för Svullos Funclub, Svenne H som var den där tv-hallåan i filmerna och har bett Svenne att kontakta Hans Crispin. Givetvis så kommer Maggan (hans första fru) och Alexander (hans son).

Anonym sa...

Hahaha, jag menade inte att du skulle häfta fast brallorna i rumpan, utan att det kan ju faktiskt fastna en häftklammer på nåt olyckligt ställe när du sedan har dem på dig. Hihihi ;-D

LJ Media sa...

Har en gång fastnat med det heligaste i gylfen, så jag vet att passa mig:-)
Men din varning är ju motiverad. Får se till att klämma dit klamrarna ordentligt.
Man tackar för omtanken!

Jenny sa...

HAhahahaa.... Häftapparat funkar har jag hört,av pappa... haha när han hade flyttat hemifrån så häfta han upp brallorna när dom va för långa å han skulle ut på galej på Göta Källare... Ni skulle ju verkligen kunna jobba ihop ni... om ni inte behövde sy vill säga.. hahaha.

Thomas Possling sa...

Peps. Visste inte att de gick att köpa i påse längre. Det är frugans favorit och vi brukar bara hitta dem i lösvikt via Karamellkungen. Fick spets på en lågpriskopievariant i en av stadens butiker i lördags. Smakade visst "pecka" enligt expertisen (frugan alltså). Själv är jag mer förtjust i den skånska varianten - även rolig i gustafssonsk tolkning.

LJ Media sa...

Jag har inte heller sett Peps på länge. Men Jenny kanske vet. Om du ser detta kanske du kan svara på om riktiga Cloetta-Peps finns i påse numera.
Å du Jenny, häftapparater är riktigt bra symaskiner:-) Hälsa pappa.