måndag 25 augusti 2008

Pankisar och brottarportioner

Pankisar? Nä, jag menar inte pensionärer utan pannkakor. En maträtt jag gillar. Särskilt på torsdagar, med en tallrik ärtsoppa till förrätt.
Tyvärr är jag inte särskilt bra på att tillaga denna mjöl-och äggrätt. De fastnar alltid i pannan och blir sällan snygga, om jag inte bränner vid dem förstås:-)
I dag hälsade polaren Roger på. Han hade med sig en påse potatis från sitt jobb och en påse med 34 stycken pankisar från sin frus jobb. Hon jobbar i skolkök så det blir en del pannkakor över emellanåt. Nice! Nu får man börja planera. Mjölkstuvade makaroner, smaksatta med muskot samt ett rejält squeeze ketchup och stekt tärnad falukorv samt stekt lök på onsdagarna och se till att spara några deciliter mjölk att dricka till pankisarna på torsdagarna blir nog bra. Mjölk passar bäst som måltidsdryck i det läget. Har aldrig ens tänkt tanken att prova öl eller vin till pankisar... Vatten blir för trist. Nä, till pankisar ska det vara mjölk! Röd sådan.
Efter att ha delat upp pankisarna i fryspåsar och lagt dem i frysen tog jag en prommis med Anna och Gerda (en bordercollie) till Konsum i Stuvsta. Köpte tre 400-grams paket köttfärs halvbilligt. 25 spänn styck. Svensk köttfärs. Inte för att jag tänker snacka med den, men okej då. Innan jag gick kollade jag läget i skafferiet. Hittade tre burkar vita bönor av sämre sort (Eldorado), rätt kryddor, en burk majs och bestämde mig då för att göra en Chili con carne.
Pausade dock hemma hos Anna och hennes make Åke (gammal polare) med en fika och lite lattjo med jyckarna. Fick skjuts till ICA där jag köpte tre stora gula lökar och en burk (fusk egentligen, färska är bättre) hela champinjoner. Hackade två av lökarna och insåg att de skulle räcka till en bra chili. Frös in två av de tre paketen med köttfärs innan jag slog igång spisen. Lite olja i traktörpannan och så i med löken. Lät den fräsa ett tag innan jag tillsatte köttfärsen och lät den bli genomstekt innan jag tillsatte resten av ingredienserna. Fem nypressade vitlöksklyftor blev pricken över i-et, men så här med facit i hand kunde man ju plussat mängden vitlök ytterligare.
Snackade i telefon med kusin Peter medan jag donade med chilin. Han påminde om att chili passar bra ihop med kokt ris. Erueka!
Satte på en kastrull ris samtidigt som jag stängde av plattan med chilin. 20 minuter senare var riset klart och jag kunde äntligen börja hugga in. La upp tre slevar chili på tallriken och fyllde på med den deciliter ris jag kokat. Riset hade ökat i omfång så tallriken blev rågad. Rena brottarportionen
Käkade långsamt som jag blev lärd när jag höll på med min jakt på kilon. Efter 25 minuters ätande var jag lagom mätt, men hade halva portionen kvar.
Då la jag resterna i en plastform som hamnade i kylen.
Det blir nog chili i morgon igen. Mikrad sådan.
Då ska jag försöka få något inkomstbringande uträttat också!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Värsta husmodern, alltså;-)
Sruvade makaroner är en hit, men ett stor "no, no" för mig nuförtiden. Eller en gång om året kanske, på min födelsedag? Ja, när man fyller år i min familj får man bestämma middag den dagen!

Pangbruden sa...

Husmorsblogg.-) Jag brukar kalla pankisar för pangkakaor:-) Men kan inte hller tillaga dom så det kalaset brukar herr KP stå för.

Pangbruden sa...

Fan bite om du läser det här.. vad jag saknar din blogg!!!

LJ Media sa...

Jag gillar att laga mat, men gör helst storkok så jag kan frysa in. Däremot gör jag aldrig storkok på stuvade makaroner.
Sånt käkar jag typ fyra gånger om året. Till pankisar och stuvade makaroner dricker man mjölk. Då jag annars aldrig dricker mjölk brukar jag tajma de båda onyttigheterna. Men gott är det!

Anonym sa...

Klart jag läser, pangis! Det är skönt att veta att några saknar en.... Häromdagen ropade en tjej efter mig här hemma i stan: din blogg är sååå bra, min man älskar den!!!
Åsså har jag lagt ner den. Suck....
Men - you no where to find me!
Inom kort läggs förmodligen nåt av mig ut.
Och Lasse, självklart ska man dricka mjölk till pannkakor. Bara en dåre dricker vatten till det.

Thomas Possling sa...

Kul med kokbok i bloggen. Vi delar tydligen passionen för matlagning. Fast jag är lite anti mjölmat, så pannkakor, makaroner, våfflor och dylikt går bort. Då slipper man också dricka mjölk ...
När jag var liten (yngre) brukade vi också få bestämma maten den dagen man fyllde år. För mig var önskan stående: leverstuvning och potatismos. Ingen kan laga så god leverstuvning som min morsa gjorde och hon tog receptet med sig.
Nej, nu blev man lite sugen. Ut och vittja kylen - vettja.

LJ Media sa...

Leverstuvning lät nice! När vi strålar samman nån gång ska du få ett fantastiskt recept på rödspätta. En perfekt rätt att bjuda sin dam på i sällskap med ett torrt, kallt vitt vin.

Anonym sa...

Damer vill inte ha vare sig leverstuvning eller rödspätta. Men ge oss en gammal hederlig kåldolme så tinar vi upp:-)

Thomas Possling sa...

Trodde bara det var Ada som gillade kåldolme. (Måste läsas med göteborgsk accent.)

LJ Media sa...

Damer ÄLSKAR min rödspätta, Nu var du vitsig, Thomas!

Anonym sa...

Wirre
Vin
Öl
Mjölk
..vem fan dricker vatten? Det skall man ju bada i och tvätta kläderna i.
Hej Lasse.
Har fått klart för mig att i fortsättningen när jag anträder kungliga huvudstaden så behöver jag inte uppsöka restaurang.
Vi höres och synes.
polaren O´johan alias pappa B

LJ Media sa...

Herr fotofantom O´Johan. Enligt din blogg kan man ju se fram mot en del kulinariska höjdare när jag besöker Götelaborg oxå! Ha D!