torsdag 7 augusti 2008

Kul onsdag

Eller tokdag kanske...
I går, onsdag, var det dags för Persåkers temakväll. Temat var Sportigaste Sportvagnen och jag skulle vara enväldig jury, domare och exekutor (det vill säga prisutdelare):-)
Efter ett lunchmöte i Frihamnen i tisdags tog jag ett billigt tåg till Strängnäs, träffade kusin Peter och grillade hos honom. Hade vissa förhoppningar att det skulle vara cabväder dagen därpå.
Hans pappa har en tjusig Mazda MX5 (Miata) som skulle platsa på träffen, liksom.
Onsdagen inleddes med regn. Men när de tunga skyarna började spricka upp så började jag hoppas. Det kunde liksom bli cabväder, men skulle Peters pappa vilja låna ut sin bil till oss?
Peter var pessimistisk, men vid 17-tiden hade jag övertalat honom att ringa och under över alla under, vi fick låna Miatan!
Peter ville helst inte köra, så körningen föll på min lott. När vi kommit en bit från morbrors hus. Det hade man inget emot. Bilen kändes tajt, direktstyrd som en banracingbil, sexväxlad låda, hyfsat, men bara hyfsat, vass motor och effektiva bromsar. Och så var det ju en cab!
Vi tog småvägarna. Sådana är ju roligast att avverka med en sportbil eller en motorcykel.
Väl framme visade det sig att vi hade den enda sportbilen. Det fanns mest bedagade raggarbilar på plats. Som tur var så kom det ett antal sportiga jänkare till slut. Jag hade ingen lust att kora den bil vi hade anlänt i till vinnare, liksom...
En bilfirma dök upp med Sveriges första exemplar av nya Dodge Challenger. Ball som fan. Hemimaskin och värsta bakaxeln samt lådan. Lackad i den klassiska kulören Hugger Orange. Tog några bilder på bilen men strök den direkt från min lista av presumsiva vinnare.
Vinnaren blev till slut ett par som kom i en suveränt snygg Corvette tillverkad 1957.
Mer om denna på Persåkers hemsida eller i en notis från min penna i Nostalgia eller nån annan tidning.
Roligast var att man alltid träffar gamla vänner från förr. Europas bästa sadelmakare, Tore Ström var där. Likaså gamle streetracern, numera hästägaren Lill-Benke Söderberg. Till och med Lars-Inge Johansson, mannen som skrev autografer till de flesta Bilsportläsare tidigt 1980-tal hade rest upp från Göteborg där han bor numera. Och så var ju Jocke, Nina och en del andra bekanta där.
Den 27/8 kör vi Micke Dubois Memorial på samma plats och då lär man möta en del andra gamla vänner!
Hoppas att Bittes jetlag lagt sig och att hon har tid att komma. Pangbruden, Flunkbuster med flera är också välkomna till Åkers Styckebruk den 27/8.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tills dess har jag nog piggnat till:-)
Men det är själva f-n vad jag har svårt för tidsomställningen. Åldern?! Aldrig!!!!!

LJ Media sa...

Åldern. Vad fan är det:-)
Men det blir kul att ses om du kommer den 27:e.

Flunkbuster sa...

Ska se om jag kan komma då, det verkar som det händer en del intressanta saker där ute på vissjan.

Anonym sa...

Jag måste ha en karta.. jag hittar ju så dåligt.. Btw har vi styrelsemöte i ÖPSSK, skyttet den dagen.. kan inte ni ta ett anant datum? :-) däremot ska jag skjuta SportskytteSM på banorna i Grimsta helgen innan... kom ut och hälsa vet ja

LJ Media sa...

Flunkbuster. Vore kul att ses irl. Likadant gäller dig, Pangis. Flytta mötet i stället:-)
Jag får väl klä mig i min cowboyhatt som jag köpte när Bitte, jag och några till reste runt i Illinois så blir jag lättare att känna igen.
Kul att få träffa så många bloggisar som möjligt den 27:e!