fredag 19 december 2008

Att handla billigt utomlands

Jag tror att de flesta av mina bloggläsare aldrig missar ett besök i tax-freeshopen under utlandsresan.
Man kan hitta en massa roliga flaskor som inte finns här hemma och ofta till bra priser.
Men när jag reser till Baltikum skippar jag tax-free. Det är billigare i land.
Cigarretter (Marlboro) får man för tjugo kronor paketet. Vodka för omkring en femtiolapp halvlitern. Den estniska vodkan Viru Valge är alldeles utmärkt och finns även på bag-in-box.
Jag brukar även pröva märken som är nya för mig, men varning utfärdas!
Det har hänt att jag köpt rysk lågprisvodka som man fått hälla ut i vasken. Odrickbart rävgift är bara förnamnet. Prova gärna okända märken men gardera med något som du gillar också är mitt råd.
Prova även den estniska likören Vana Tallinn. Den serveras på varenda restaurang eller café. Du som gillar den hittar den i varje butik som säljer alkohol. Bästa inköpsstället i Tallinn är i Norde Center nära färjeterminalen. Gå in i butiken Rimi så hittar du allt i fråga om livsmedel, alkohol samt tobak. En gång köpte jag en 4,5-liters glasflaska med Grants Whisky. En sån där som står i en stålställning så man kan vippa på flaskan när man ska servera. Rena möbeln, alltså. Den kostade en tusenlapp och blev en uppskattad present på en av mina uppdragsgivares 60-årsdag.
Samma prisnivå gäller även i Lettland. Den lettiska vodkan heter LB och finns i många smaker. Citronvodkan rekommenderas starkt. Leta upp någon av Maximas livsmedelsbutiker så får du bäst pris. Det finns en alldeles intill centralmarknaden i Riga.
I Tyskland är det vin som gäller för den som vill göra en bra affär. Köpte en enliters tetrapak med rödvin för åtta kronor en gång, men det var rena blasket. Lägg till några kronor och köp exempelvis Grand Val på bag-in-box. Den ligger på omkring 80 kronor för tre liter och smakar alldeles okej. Merlot är en druva som passar oss 40-plussare då den har ganska kraftig smak.
Tyskarna är även duktiga på brun rom. Ett märke, Captain Jack, kostar omkring 70 kronor för 70 centiliter och den är dryg som bara den. Då rommen innehåller 54 procent alkohol så räcker den länge. Den är jättegod att blanda med varm choklad. Toppa gärna med tjock vispgrädde. Passar utmärkt efter långpromenaden en kulen vinterdag.
Bästa vinklippet någonsin gjorde jag på Malta. En femliters bib för en femtiolapp var rena fyndet. Jag hade smakat samma vin på hotellet så jag visste att det var bra.
Sisådär ja. Detta var dagens kulinariska bidrag. Du som behöver tips om resor och bra inkölpsställen kan bara höra av sig.
Trevlig helg!

5 kommentarer:

Mange sa...

Bra tips. I den här kategorin kanske man också ska rekommendera Pepes Bodega i Nueva Estocolmo. Där tappar de upp 70% rom på vinflaskor

Pepes Bodega, glöm aldrig det namnet :-)

LJ Media sa...

Hahaha. "Sulans" kommentar är en klassiker! En av mina absoluta favoritfilmer som alltid följer med i mp4-spelaren.

LJ Media sa...

Eller vänta nu, det var väl göteborgaren som sa "glöm aldrig det du"?

Pangbruden sa...

Aha..Då förstår jag varför jag gillar Merlotviner:-) Jag skippar taxfree i Tyskland och tjeckien med.. Ja dom flesta länder faktiskt.. bäst handlar man i den lokala matbutiken...

LJ Media sa...

Man vinner alltid på att kolla var den lokala befolkningen handlar. Likadant när man blir hungrig längs E4. Kolla var det står många långtradare. Där är käket bäst!