onsdag 10 december 2008

Skatteplanering light

Det blev ingen Ferraritur i går. Fick i stället njuta av en Bentley Continental cab. Den var så läcker så jag tycker att alla skulle ha en:-)
Skrev samt roddade bilder igår och idag. Dessutom stack jag mellan med ett knäck på spekulation. En liten nyhet inom bilvärlden som jag brände in på samma cd som det andra jobbet.
Sen drog jag till ICA. Efter moget övervägande köpte jag två rullar frimärken av typen "Sverige Brev". Portot kommer att höjas vid årsskiftet, så på detta vis sparar firman en hundralapp samtidigt som årets vinst blir 1 100 pix lägre och därmed sparar man skattekronor.
Men i och för sig, hade jag köpt märkena nästa år så hade ju avdraget blivit större då. Hur man än vänder sig så har man ändan bak:-)
I morgon blir det en tripp till Riga. Både jag och Hägge är lite halvförkylda så jag tar med mig c-vitaminbruset. Tur att vi har varsin hytt så vi slipper ligga och nysa i kapp. Hägge skulle ta med sig Alvedon, sa han. Själv så vägrar jag värktabletter. Om jag någonsin ska ta ett smärtlindrande preparat så snackar vi om en smärta som höjer temperaturen i kranskommunerna. Då funkar det nog inte med Alvedon.
Men Riga ska bli ball. Tänker försöka lura med mig Hägge på en tur med spårvagn nummer tio från marknaden. Åka hela vägen och se hur staden förändras. Blandningen av gamla förfallna sovjetkåkar och moderna glaspalats vid ändstationen lär vara riktigt läcker. Vi åkte bara halva sträckan senast. Sen blir det nog en runda på julmarknaden och en tur in på Stockmann innan vi drar till Metropoles bar för ett glas Rigachampagne innan vi tar spårvagnen till hamnen igen.
Två julbord och två lyxfrukostar är bokade, så det blir nog fjäderbrott på vågen vid hemkomsten...

4 kommentarer:

Thomas Possling sa...

Hej.
Måste vara en j-a lång och långsam spårvagnslinje om man kan se hur staden förändras medan man åker.

LJ Media sa...

Turen tar en halvtimme.
Den går från uppfräschade city till en risig förort. Om du kollar När & Fjärran 7-2008 så beskriver jag resan där. Den bör finnas kvar i kiosken i dag, men snabba på. Jag fick nummer åtta med posten i förrgår...

Anonym sa...

Verkar bli en toppenresa. Riga är en plats jag skulle vilja besöka.. vilket rederi åker ni med??

LJ Media sa...

Vi åkte med TallinkSilja.
Det blev en toppenresa. Om du hittar När & Fjärran nummer 7-2008 kan du läsa en guide som jag gjort om Riga. Jag har varit där över 10 gånger och kan bara säga att jag gillar den staden skarpt.