torsdag 25 december 2008

Ister-bantning

Såg rubriken i kvällstidningen häromdagen att man kunde äta massor av fet julmat och ändå gå ner i vikt. Läste inte artikeln då jag tycker att alla bantningstips är väldigt motsägelsefulla.
Nåväl, igår, julafton, frossandets dag, var jag bjuden hem till mina föräldrar.
Jag försåg mig rejält av julbordets frestelser. Började med olika sorters sill, lax, räkor etc innan jag kastad mig över avdelningen småvarmt. Prinskorvar, skinka, köttbullar och julkorv förpassades raskt in i munnen. Emellanåt sköljde jag ner djupa klunkar julmust. Ingen löjlig lightvariant. På julafton ska det vara äkta vara:-)
Trodde i min enfald att detta var julbordet så jag var ganska mätt när morsan aviserade att det skulle vankas revbensspjäll med potatis och sås. Tog ett par plugg samt spjäll. Sedan var jag ännu mättare...
Då kom en skål ris á la Malta på bordet. Likaså en plommonsufflé och kaffe.
Tog en liten klick av varje innan det blev tvärstopp. Proppmätt var bara förnamnet.
Ett par timmar senare delade jag en starköl med gudsonen innan han och jag gick hem till min syrra (alltså hans mamma) och spelade kort. Syrran bjöd på ett glas vin.
När jag väl kommit hem tog jag ett glas vin till och satte mig och läste. Läsningne pågick till sent så jag blev lite småsugen på något att äta. Bredde en skiva julknäcke med senap och skinka samt en skiva vörtbröd med sylta och rödbetor. Det fick duga som nattamat.
Det var med en rysning jag ställde mig på vågen i morse. Men jag hade lyckats att gå ner två hekto sedan i går.
Man kanske skulle frossa oftare!

1 kommentar:

Pangbruden sa...

Va?? Bäst att väga sig då.. efter gårdagens frosseri hos svärmor borde jag gått ner 5 kilo.. Anledningen tilla tt man går ner är att man satsar på fett och proteiner.. NO kolhydrater! Bästa och godaste dieten ever:-) God Fortsättning LJ!