tisdag 30 december 2008

Bajs-humor

Min nya dator vägrade starta i går kväll.
Så även i morse, så jag åkte till Kungens Kurva för att dels byta ut burken och dels köpa en uppsättning champagneglas som födelsedagspresent till syrran. Hon fyller år i dag, men vi ska fira nyår tillsammans så jag uppvaktar henne då i stället. Då jag nyligen fick veta att hon inte har några champagneglas ansåg jag att det vore en lämplig present.
Ställde mig i en lång kö till Media Markts informationsdisk. Efter en kvart var jag framme och fick veta att jag skulle gå till serviceavdelningen. Där fick jag vänta en kvart till innan en trevlig donna kom till min undsättning. Jag förklarade problemet och lämnade över datorn. Hon tryckte på knappen. Då funkade den!!!
Det kändes lite pinsamt. Men händelsen fick mig att minnas en gammal vandringssägen:
Två killar i 25-årsåldern sitter i receptionen på ett charterhotell och väntar på transfern till flygplatsen. Det har varit två hårda veckor för boysen och de är ganska slitna. Plötsligt blir den ena akut bajsnödig och kommer på att han har nyckeln till hotellrummet kvar i fickan.
Killen springer upp till rummet som är nystädat för att kunna ta emot nästa gäst.
Vår hjälte rusar in på toaletten som doftar av rengöringsmedel, konstaterar att den som kommit på att bygga en liten hylla i fjölen där klägget ska ligga innan man spolar borde sinnesundersökas, sätter sig och släpper en riktig tarantella!
Han reser sig efter att ha tömt tarmarna från två veckors slaggprodukter och drar i snöret för att spola efter sig. Spolningen strejkade!
Killen som var ganska rättskaffens inser att städerskan borde få kännedom om malören. Hon skulle ju kanske få sparken om nästa gäst rapporterade om högen i muggen, liksom...
Han letar upp städerskan som givetvis inte talade engelska. Grabben själv hade inget vidare ordförråd i spanska som var hennes modersmål, men teckenspråket är ju internationellt. Han lyckas få med henne till rummet, visar in henne på toa, pekar på den bruna högen och drar demonstrativt i snöret. DÅ FUNKADE DET!
Ryktet förtäljer att grabbarna tog taxi till flygplatsen av rädsla att sedlighetspolisen skulle komma före transferbussen till hotellet:-)
Syrrans glas då?
Jo, jag gick in på IKEA och hittade en pall med champagneglas. De var inte prismärkta, men jag tog en sexpack ändå.
Vid kassan valde jag självscanning. När jag drog VISA-kortet såg jag priset. Sex kronor! Alltså, champagneglas för en krona styck! Man skulle köpt fler.
En födelsedagspresent för sex spänn är i snålaste laget så nu får jag hitta på någonting mer att förära lillasyrran.
Gott slut på er!

4 kommentarer:

Thomas Possling sa...

Såg IKEA:s annons i HD och tänkte ge dig en gliring, men du hade ju inte noterat extrapriset när du bestämde dig. Tycker din syrra är värd mer än en dryg handfull enkronor. Köp ngt att hälla i glasen. Finns ganska fina franska (som inte kommer från Champagne). De brukar heta Cremant om dom är gjorda enligt klassisk metod. Annars är spanska Cava-varianterna ofta väl så välsmakande. Leta bland de kända distrikten och i prisklass runt hundralappen.

Anonym sa...

Ha ett bra slut och ett gott nytt år, Lasse! Förhoppningsvis får vi tillfälle att ses under året, trots att jag tar ett reseuppehåll;-)

Mange sa...

Läste ditt inlägg på Faddes blogg. Kloka ord.
Ha ett gott nytt år och hälsa & gratulera din syster

LJ Media sa...

Skumpan är ordnad. Det blir en specialimporterad Rigachampagne.
Funderar på att ge henne en cd med Irländsk folkmusik som jag har liggande...
Tack Mange för de berömmande orden. Jag hälsar syrran från dig.
Bitte, jag hoppas också att det blir en eller flera resor i ditt sällskap. Hoppas att Janne L hör av sig och erbjuder typ Karibien i februari:-)
Gott nytt på er allihop!