lördag 13 december 2008

Julgodis

Vi hade en fin dag i Riga med mycket spårvagnsåkande och ett par glas Rigachampagne på Metropole bland annat...
Såg att Bitte ville ha tips på smarrigt julgodis. OK. Här kommer receptet på fudge:
Blanda 3 dl råsocker, 1 dl ljus sirap, 1 msk kakao och 1,5 dl grädde i en stor kastrull. Koka häftigt i 10-15 min tills du kan göra "kulprovet". (Kulprovet = ta lite av smeten och lägg i en kopp med vatten. Kan du rulla en liten kula av smeten så är den färdig.) Ta kastrullen av värmen. Häll i 2-3 msk flytande margarin och 1 msk vaniljsocker. Rör i fem minuter. Häll upp smeten på en plåt på smörpapper, ca 20*20 cm. Låt det stelna i kylskåpet eller utomhus. Skär upp i bitar när det har svalnat.
Nån som vet var man köper billigaste och bästa skinkan förresten?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fudgen låter smarrig! Du har en utmärkelse att hämta på min blogg, Lasse;-)

Anonym sa...

Den lät god.. skinka brukar någon av oss vinna så vi slipper köpa den:-)

LJ Media sa...

Fudgen är smarrig. Tack för utmärkelsen, Bitte. Hur vinner man en julskinka? Jag skulle gärna vinna en så fort som möjligt:-)

MiaP sa...

Billigaste julskinkat jag sett är från Lidl och kostar 29:90.

LJ Media sa...

Tack för tipset Pia. Jag såg det i Lidls reklamblad i dag. Men jag fick en rabattkupong på City Gross med posten häromdagen. frågan är vilken skinka som är bäst...
Tror att jag ringer Lidl och kollar om de har skinka på lager innan jag tar en trekilometers promenad dit och köper en. Men bara om de har skinka på lager alltså.

LJ Media sa...

Ooops. Slarv av mig. Tack för tipset till Mia P ska det ju vara. Inte Pia M:-)

Anonym sa...

Man skjuter olika sorters skinkskjutningar, dvs pistoltävlingar med en julskinka i första pris.. Förra året vann ajg 3 st KP vann två och sonen vann en.. jag har skinkjävlar kvar i frysen än:-) I år har jag som bekant skjutit sämre..