lördag 3 januari 2009

Bittes musikutmaning

Tjahapp.
Blev ombedd att lista 12 låtar som betytt mest för mig genom livet. En svår uppgift, men här kommer ett litet försök:

1: Hotel California, Eagles.
En låt som hängt med i många år. Tidlös och bra pop.

2: Billion dollar babies, Alice Cooper.
Alice var min första "idol". Såg honom live på Grönan när jag var 13. När han sjöng den låten kastade han ut en massa fejkade dollarsedlar. Jag fick tag i en halv. Undrar var den finns nu?

3: Stenhårde Kalle, Motvind.
En låt som var ständigt närvarande under min radikala period i ungdomen:-)

4: Humle och Dumle, artist okänd.
Signaturmelodi till det allra första barnprogram jag minns.

5: No woman no cry, Bob Marley.
En av världens bästa reggelåtar. Jag har starka minnen till den låten då jag är en av få (tror jag) som såg Marleys båda konserter i Sverige.

6: Mälarö kyrka, minns inte vem som sjöng men Sven Lindahl skrev låten.
"Farbror Sven" och hans familj var ofta på besök hemma hos oss när jag var grabb. Jag fick den singeln av honom och spelade den ofta.

7: Die mauer, Ebba Grön.
En låt som fortfarande ger mig rysningar trots att det snart gått 20 år sedan murens fall.

8: Skateboard, Magnum Bonum.
Huddingehjältarna Magnum Bonums genombrottslåt. På skolavslutningen i nian samlades vi vid sjön Gömmaren. Magnumgrabbarna var också där och vi sjöng Skateboard tillsammans. Att jag sedan 20 år senare skulle bli polare med ett par i bandet hade man ju inte räknat med.

9: Öppna landskap, Ulf Lundell.
En låt som beskriver Sverige på ett fint sätt. Lite sentimental.

10: Du gamla du fria.
Helst efter en OS-final i ishockey.

11: The final countdown, Europe.
Melodiös hårdrock av det slag som aldrig kommer tillbaka. Gissa om vi lirade den vid millennieskiftet.

12: Elämältä kaiken sain, Pepe Willberg.
En finsk cover på "Every little move she makes". En helt galen låt som jag gjorde en musikvideo till och på så vis fick vara med hos Robert Aschberg i TV3 några gånger.

5 kommentarer:

Anonym sa...

magnus uggla sjöng in en version av malaro brygga - så bra!

Anonym sa...

magnus uggla sjöng in en version av malaro brygga - så bra!

LJ Media sa...

Den versionen var bra. Nu minns jag vem som sjöng i originalversionen.
Han hette Lenne Broberg och var till vardags sångare i Lee Kings, ett av alla popband som turnerade omkring i Sverige på 1960-talet.
Låten på B-sidan hette Båten Blå och var också bra.

Pangbruden sa...

Det strömmar ljuv musik ur en Mälarö kyrka en pojke spelar jazz en kväll när ingen an´ hör på.. :-) Minnen strömmar in när man läser din lista..:-) Har redan gjort en liknande i bloggen någon gång så jag avstår idag:-)

Pangbruden sa...

Han spelar Bach inte jazz...