söndag 18 januari 2009

Ättiksströmming och annat gott

Mässan i Helsingfors blev en bra grej. Har fått ihop stoff till två, kanske tre knäck.
Hittade dessutom en ny eventuell uppdragsgivare och blev "on speaking terms" med dem som inte kunde pröjsa. Den degen finns redan på kontot, så Kron-Kalles insatser behövs inte längre.
Landade hemma i fredags kväll, ganska seg efter ett par lååånga dagar med tidiga uppstigningar. Bunkrade entrecote, köttfärs och strömmingsfiléer hos min lokala Vi-butik som hade extrapriser på rubbet. Frös in färsen och entrecoten samt lade fisken i kylen. Hade tänkt göra klyftpotatis och steka en köttbit till middag och samtidigt använda mig av den uppvärmda ugnen till att fixa strömmingen. Allt för att motverka växthuseffekten:-) (Eller för att spara ett par spänn på elen).
Några kompisar hörde av sig, så vi hamnade på en sylta i stället. Fisken fick ligga kvar i kylen.
I dag, söndag, hade jag tänkt skriva en av de knäck jag fixat info om på mässan.
När jag startat datorn gick den igång i MS DOS-läge och totalvägrade att kliva in i Windows. Ringde en granne som lovade att titta förbi och checka av felet.
Ett par timmar senare kom han och tio minuter senare var felet fixat. Det var på så vis att jag glömt en diskett i diskettstationen när jag stängde av natten före.
Men Bosse som han heter blev kvar ett par timmar. Han avinstallerade en del skräp och laddade in en del matnyttigt. Resultatet blev att jag har några fler gigabyte på hårddisken samt att burken är lite snabbare. Hm, jag som köpte en ny laptop för lite sedan. Nu verkar min stenåldersdator fått några års extra respit. Men laptopen får väl bli min nya resedator i stället.
Något skrivande blev det inte. Ambitionen fanns när jag försökte starta burken, men när Bosse var klar med alla grejor hade klockan blivit kväll och jag insåg att fisken borde tillredas innan den började härskna.
Medan ugnen blev varm nog att grädda klyftpotatisen jag skulle ha till min middag fixade jag till strömmingsflundrorna. Täckte skinnsidorna med grahamsmjöl, saltade köttsidorna, fyllde på med persilja och gjorde flundror av dem.
Nu ligger det 15 flundror och simmar i ättikslagen och 11 flundror finns i frysen och väntar på nästa gång jag blir sugen på ättiksströmming.
Ser fram mot nattmackan. Knäckebröd med ättiksströmming är supergott.
Det blir nog två mackor. Den ena okynnesäter jag bara för att det är så j*a smarrigt! Men jag får ju i mig nyttiga Omega 3-fetter på köpet:-)

5 kommentarer:

Pangbruden sa...

Då gård et ju jämt upp:-) Ättika är bra f.ö det drar ner GI värdet:-)

LJ Media sa...

När det gäller just ättiksströmming bryr jag mig inte om vare sig GI eller kaloriintag. Det blev en strömming på knäckebröd till frukost också!

Thomas Possling sa...

F-n, man blir lite impad. En ungkarl som far fram som en furie i köket och snitsar med ättiksinlagd strömmingsflundra och alla finesser. Nackdelen med att vara singel må väl vara att det just är Omega3-fetter man får hålla tillgodo med (dialektal ordvits).

LJ Media sa...

Hehe. Men som singel får man ju ett större urval av fetter än den som är gift, eller hur:-)

Thomas Possling sa...

så sant, så sant ...